يـادداشـت­ها ...

Notes…

چند روز پیش داشتم دفتر یادداشتم رو ورق می زدم و برخوردم به جملاتی که از گوشه و کنار دنیای مجازی یا در جراید دیده و نوشته بودم ... 

 

        يادداشت ها   

        

فرانك گهری: احساس من اين است كه بهترين مهارت من به عنوان يك معمار دست­يابیم به هماهنگی بين چشم و دست است. من می­توانم آنچه را كه در روی كاغذ می­كشم به يك مدل و ماكت تبديل كنم و آن مدل را نيز به يك ساختمان.

  

رم كولهاس: مهمترين چيزی كه معماری را در قرن اخير تحت تاثير قرار داده،‌ سيستم سياسی بوده است،‌ چنانكه در شوروی سايق ما با ساختارگرايی و ... مواجه شديم كه توانست روندی را در جامعه به وجود آورد. اما امروزه معماری تابع بازار و عوامل وابسته به آن است. بازار ايدئولوژی­ها را عوض كرده و حتی ريشه­كن می­كند. معماری هويت خود را از دست داده و تبديل به يك تنديس شده،‌ محدود گشته و اهميتی‌ نسبت به ساير چيزها ندارد و تنها شايد بتواند تبديل به يك نماد شهری شود.

  

لوئی كان: بنا و معماری دارای حس است و ‌اين بهترين احساسی است كه من دارم، من هيچ كاری برای ‌انجام دادن در قبال بنا ندارم زيرا دست­های ديگری قبلا اين كار را كرده­اند.  

  

ژان نوول: تمام آنچه كه در پيرامون ماست يك شكل و تصوير است، خود معماری‌ نيز يك تصوير است. ما به آنها می­نگريم و اين اولين گام در رسيدن به خلاقيت بصری است. اكنون من به تجريدگرايی در تصاوير علاقه پيدا كرده­ام و احساس می­كنم كه اين امر جديد و جالبی خواهد بود،‌استفاده از زبان تصوير برای معماری.

  

ريچارد مير: معماری خلاقانه زمانی پديد می­آيد كه نگرش ما رو به آينده و با پشتوانه­ای از گذشته باشد، ‌از تاريخی مبسوط سرچشمه بگيرد و ترجيحاً پاسخی باشد به آنچه كه در گذشته باقی مانده و در آينده بايد به وقوع پيوندد.

 

پيتر زومتر: معماری قلمرو خاص خود را دارد و ارتباط خاص فيزيكی با زندگی. من فكر می­كنم كه معماری از ابتدا حالت پيام يا نماد را نداشته است، ‌اما همانند يك پوشش و زمينه­ای برای زندگی است. معماری مانند ظرفی دارای حس است،‌ ريتم گامهايمان در طبقات،‌ خاموشی و سكوت در وقت خواب و... همه و همه در آن وقوع می­يابد.

 

ريچارد راجرز: بناهايی كه مملو از نور و روشنی هستند به واسطه آن اهميت می­يابند. اين گونه بناها می­توانند تغيير كنند و انعطاف پذير باشند. نور باعث خوانايی بنا می­شودو شما می­توانيد بفهميد كه در درون بنا چه­ می­گذرد. درك ريتم و حالت شعر گونه درون در خارج از يك فضا، اين كيفيتی است كه ما بدينسان بدست می­آوريم.

 

تادائو آندو: معماری ساختن فضا و بالاتر از آن ساختن مکان است که چونان شالوده فضا عمل می کند.

  

رنزو پیانو: معماری در اصطلاح لفظی يك خدمت است. هنری كه در نهايت محصولی را می­آفريند و آن محصول،به هدف منتهی می­شود. اما همواره اين هنر از لحاظ اجتماعی پر خطر است زيرا هنری تحميلی است. معماری سرانجام همه چيز از تاريخ،‌ جغرافيا و ‌انسان شناسی تا محيط،‌ علم و جامعه را در هم می­آميزد. در حقيقت، ‌معماری آينه ای از تمام آنهاست.

  

اولدوز فضلعلی  

 

/ 6 نظر / 19 بازدید
faraz

nice slogans and also, wonderful atelier

م.ميرغلامی

جالب است که حتی بزرگان معماری هم نمی توانند تعریفی جامع و کامل از معماری ارائه کنند و هر کدام از ظن خود یار آن می شوند. برخی آنرا چیزی کاملا فردی می دانند و برخی نتیجه عوامل ساختاری بیرونی فکر کنم تعریف پیانو را بیشتر دوست دارم

حسام عشقی

سلام . خانم مهندس فضلعلی معماران کنونی هر دهه که از فعاليت های حرفه اي شان می گذرد به تعريفی جديد دست می يابند .که از قبلی پخته تر ست ... در صورتی که هميشه آخرين تعاريف و سخنان معماران فقيد مرجع علمی محسوب می شود .نظر شما دوست معمار چيست ؟

شيوا

تعاريف جالبی يود. خصوصا تعريف لوئی کان.

علیرضا

آرش جان ممنون بخاطر لطفی که داری. من هم برای تو آرزوی موفقيت دارم.