معماری معاصر ایران - ساختمان اداری جیپ تهران - Jeep Office Building - Tehran

معماری معاصر ایران - 1

ساختمان اداری جیپ تهران

Contemporary Architecture of Iran - 1
Jeep Office Building - Tehran

یکی از پرکارترین مهندسان دوره پهلوی اول، مهندس وارطان می­باشد. فعالیت­های اصلی او تا سال­های 1330 هجری شمسی ادامه پیدا کرد و موفق شد تعداد زیادی بنای ارزنده در مقیاس­های مختلف، به یادگار بگذارد. ویژگی­های کالبدی ساختمان­هایی که از وارطان به جای مانده است، نمای بتنی، قرنیز­های بتنی ممتد و فضاهای پر و خالی است. وارطان در طراحی بناها از عناصر تزئینی و دکوراتیو استفاده نکرده است. او با ایجاد تغییرات در سطوح مختلف و فضاهای پر و خالی، ساختمان­هایی پویا و با احجام متنوع را طراحی و بدین وسیله وجه تمایزی با سایر بناهایی که در آن دوره طراحی شده بود، ایجاد کرد. وارطان، آثار متعددی در کاربری­های مختلف شامل کاخ­های سلطنتی، مراکز آموزشی و خانه­های مسکونی در سطح شهر تهران، طراحی و اجرا کرد. آثار معماری وارطان، بیان تازه­ای را در معماری معاصر ایران ایجاد کرد که پایه و اساس بسیاری از ساختمان­های پس از او قرار گرفت.

     معماری معاصر ایران - ساختمان اداری جیپ تهران - Jeep Office Building - Tehran  -  Contemporary Architecture of Iran

نقش اصلی وارطان در روند تاریخ معماری معاصر ایران، به وجود آوردن بیانی معرف زندگی اجتماعی و فرهنگی زمان خود و جایگزین کردن فضاهای جدید، در مقابل معماری سنتی ایران است. وارطان را به خاطر مکتب جدید و کارهای بی­شمارش می­توان جزء پیشکسوتان معماری معاصر ایران به شمار آورد. ساختمان تجاری اداری نمایندگی خودروهای جیپ در خیابان اکباتان، یکی از آثار وارطان است. این بنا بدون اینکه تغییرات عمده­ای در آن به وجود آمده باشد، به همان شکل سابق خود باقی مانده است.
ترکیبی از سطوح مستوی و منحنی، بازشوهای مدولار و تقسیم بندی­های متنوع، ساختار اصلی کالبد بنا را تشکیل می­دهند. حجم ساختمان به واسطه قرارگیری در زمینی با فرم متوازی­الاضلاع و پس و پیش شدن احجام به صورت هنرمندانه­ای تراش خورده و ترکیبی از احجام نیم استوانه، مکعب و منشورهایی با پلان­های تند زاویه به وجود آمده است. بام برخلاف سایر بناها، به شیروانی و سطوح شیبدار متعددی تقسیم شده که به نوعی از ایجاد یکنواختی و حجم بزرگ شیروانی، اجتناب شده است.
یکی از ویژگی­های کالبدی این بنا، تدبیری است که در طراحی ضلع جنوب غربی آن به کار رفته است، به گونه­ای که به علت قرار گرفتن در زاویه حاده (بسته)، از درون فضا به بهترین وجه استفاده شود و حجم بنا نیز به عنوان عنصری شهری، به صورت شاخص معرفی شود.

     معماری معاصر ایران - ساختمان اداری جیپ تهران - Jeep Office Building - Tehran  -  Contemporary Architecture of Iran

ترکیب احجام متفاوت، نماهای متنوعی را ایجاد کرده است. ساختمان دارای سه نمای شمالی، جنوبی و غربی می­باشد. نمای جنوبی، نمای اصلی ساختمان است که در ضلع شرقی به بافت پیرامونی متصل می­شود. در طبقه همکف، تناسبات ابعاد بازشوها و در دیگر طبقات، تقسیم بندی خطوط عمود بر هم در بدنه­ها و خطوط افقی سطح شیبدار بام، بر تناسبات افقی تاکید می­کنند. شکل قاب­ها و بازشوهای طبقات اول تا سوم، تاکیدی بر تناسبات عمودی است و نوعی تعادل را در کل بنا ایجاد کرده است. پس و پیش شدن احجام و محل قرارگیری بازشوها، سایه روشن­های نما را تشدید می­کند. در بخش میانی نمای جنوبی، شش ستونی که از طبقه اول تا سوم امتداد دارند، نقش سازه­ای نداشته و صرفا عناصری تزئینی می­باشند.

منبع: میرمیران، ه. و اعتصام، الف.، ١٣8٨، معماری معاصر ایران، شرکت طرح و نشر پیام سیما. تهران.

آرش پوراسماعیل

/ 5 نظر / 196 بازدید

پس رستورانای ما چی شد استاد.

زهرا حضرتی

من ایده ای درمورد شهرهای انعطاف پذیر ایرانی دارم که نیاز به کسانی است که به کارکردن روی آن علاقمند باشند . اگر این پروژه به نتیجه برسد من تصور می کنم حرکت عظیمی در پیشبرد معماری معاصر ایران باشد . کسانیکه علاقمندند لطفا ایمیل ارسال نمایند .

زهرا رستمی

سلام . خیلی عالی و جالب بود ممنون

طلیعه توحیدی

سلام آقای مهندس.... دستتون درد نکنه ولی ای کاش از فضاهای داخلی بنا هم عکس می ذاشتید نمی دونم این حرف من درسته یا نه....ولی من اصلا از نمای بیرون خوشم نیومد....شاید حتما فضاهای داخلیش متفاوت به نظر برسن...ولی خوب اون زمان حتما واسه خودش عظمتی داشته...! به هرحال ممنون....من اسم ایشونو نشنیده بودم...برا من جدید بود...وهمچنین مفید.