پانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری تهران با حضور یان اولاف ینسن

اخبار معماری

پانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری تهران
با حضور "یان اولاف ینسن"

"عرفان نظام"، دانشجوی کارشناسی معماری و از مخاطبان "فضای رویداد" است. آنچه در ادامه می­خوانید، گزارش مختصری از پانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری در تهران است که توسط وی گردآوری و به فضای رویداد ارسال شده است.

     پانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری تهران با حضور یان اولاف ینسن

پانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری در تهران، توسط مرکز رشد معماری و ساختمان پژوهشکده توسعه کالبدی در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برگذار شد. کارگاه پانزدهم تهران در طی دو روز در روزهای 7 و 8 اردیبهشت ماه و با برنامه زمانی مناسب همراه بود. براساس برنامه اعلام شده، کارگاه با سه درس­گفتار برگذار شد:

درس­گفتار اول: ترکیب، نظم و آشوب (Composition, Order and Chaos)

درس­گفتار دوم: تجربه و آزمایش (Experience and Experiments)

درس­گفتار سوم: ایده­آل­ها و بلند پروازی (Ideals and Ambitions)

در این کارگاه، "اولاف ینسن" در ابتدای هر درس­گفتار، مبانی نظری خود را ارائه می­کرد و سپس آن مبانی را در پروژه­های خود بیان می­نمود. مبانی نظری ایشان در مجموع سه درس­گفتار بدین صورت بود:
 
معماری یک زبان مشترک با لهجه­های گوناگون می­باشد. آقای ینسن در پروژه­هایشان به­دنبال ساخت معماری بودند که قابل کپی کردن نباشد و برای رسیدن به این مهم، به دنبال تکنیک­های معماری برای مهار کپی بودند.
توصیه ایشان به معماران و دانشجویان حاضر در کارگاه این بود که در معماری به دنبال زبان خاص (منحصر بفرد) خود در این عرصه بگردیم و در عین حال به مطالعه و یادگیری از تاریخ و معماران گذشته بپردازیم. ایشان در ادامه به این موضوع پرداختند که روش کار یک معمار، توصیف یک راه حل برای پروژه می­باشد و از هر پروژه که تا کنون انجام داده­اند، دستور زبان خودش را یاد گرفته­ و تجربه کرده­اند. آگاهی یک معمار به محیط پیرامونش بسیار حائز اهمیت است. معماری می­تواند در خدمت تساوی ارزش­ها و شخصیت­ها باشد، زیرا معماری همیشه در اجتماع تاثیرگذار بوده است.
 
در طی کارگاه پانزدهم، انتقاد آقای ینسن نسبت به معماران و دانشجویان معماری کشورمان بسیار جالب و تامل برانگیز بود؛ زیرا ایشان به این موضوع پرداختند که: "حیف است عقل و افکاری که در گذشته داشته­اید را با مصرف غیر اصولی تکنولوژی و خرج هزینه­های بسیار، هدر دهید، همانند اختلاف سطحی که در خانه­های کاشان برای سیستم خنک کننده در نظر گرفته شده است". ایشان در آخر یک توصیه به دانشجویان داشتند و آن توصیه این بود که: "دانشجویان معماری باید پروژه­های خود را صدها بار جلوی منتقدین قرار دهند تا با زبان نقادانه آنها، آشنا شوند و بتوانند پروژه خود را به بهترین صورت ارائه و بیان کنند".
 
لازم به ذکر است، میزبان و هماهنگ کننده برنامه های اولاف ینسن، دفتر معماری کرمانیان (دفتر معماری علی کرمانیان و همکاران) بود.

فضای رویداد

/ 6 نظر / 22 بازدید
farshad

سلام حاضر به تبادل لينک

آترین انصاری

با تشکر فراوان از آقای نظام بابت ارائه گزارش خود من باب کارگاه پیشرفته معماری تهران و تشکر از استاد پور اسماعیل جهت ارائه این پست , با توجه به گفته هایی اقای اولاف ینسن , ایا دستور زبان هر پروژه قابل استفاده در پروژه های دیگر هم هست ؟ یا هر پروژه دستور زبان مختص به خود را دارد؟ یعنی میتوان نقاط مشترکی به لحاظ معماری در میان دستور زبان پروژ ه های مختلف پیدا کرد؟ البته این سوالی بود که به ذهن من رسید.

محـــبوبه جبــــارنژاد

Thankful

عرفان نظام

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد ؛ و همچنین خانم انصاری ؛ در پاسخ به سوالهای شما لازم بذکرست که بگفته ی آقای ینسن دستور زبان هر پروژه فقط و فقط قابل استفاده در همان پروژه است و هرگز نمیتوانیم همان پروژه را با ویژگیهایش برای یک پروژه ی دیگر تعریف کنیم ؛ البته میتوانیم از نکات و درسهای پروژه های قبلی برای طرح و پروژه های آتی استفاده نمائیم ! .

آترین انصاری

آقای نظام بابت پاسخ دادن به سوال اینجانب متشکرم.

ب ه ي

برايم عجيب است كه هميشه سراغ جرجيس ها مي روند از اين خيل عظيم.