در جهان هنر

 

گنجینه یک میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر تهران

   

In World Of Art

One Milliard Dollar Treasure Of Tehran's Contemporary Art Museum 

                   پابلو پیکاسو - تابلوی زن گریان- Weeping Woman 1937 

سالهاست که جسته گریخته صحبت­هایی درباره گنجینه باارزش موزه هنرهای معاصر می­شنویم؛ گنجینه­ای که حاوی شاهکارهای اصل هنرمندانی چون پابلو پیکاسو، اندی وارهول، جکسون پولاک و ... است که جمعا بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند ولی در زیرزمین موزه خاک می­خورند. گزارش­های زیادی هم درباره این گنجینه تا حالا منتشر شده و همواره شایعاتی هم در مورد این شاهکارها دهان به دهان گشته است؛ شایعاتی از قبیل فروش آنها به خارجی­ها، قرار داشتن آنها در معرض نابودی و ... .

شبکه خبری ABC آمریکا در گزارشی تحلیلی و مفصل که روز شنبه اول مارس (یازدهم اسفند) منتشر کرد، از طرح­های رئیس موزه هنرهای معاصر برای نمایش دائمی این شاهکارها خبر داد. هرچند این طرح در هیچیک از رسانه­های داخلی بازتاب پیدا نکرده، با این حال انتشار جهانی آن انتظارها و خواسته­های بین­المللی را در این مورد بالا می­برد، مساله­ای که می­تواند برای هنر ایران بسیار سودمند باشد. 

همان­طور که گزارش ABC حاکی است، گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران یکی از بهترین مجموعه­های هنری جهان است که بعضی آثار موجود در آن حتی در نیویورک یا پاریس هم نگهداری نمی­شود. تنها شماری از مجموعه داران و موزه داران غربی و تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه­ها تاکنون موفق به بازدید از این آثار ذی­قیمت شده­اند. یک بار هم به مدتی کوتاه در سال 1384 این آثار در قالب نمایشگاه "جنبش هنر مدرن" امکان نمایش موقت پیدا کرد. گزارشگر ABC که گویا این آثار را دیده، چنین به توصیف این شاهکارها می­پردازد: "آنچه مقابل چشمان بیننده قرار دارد خیره کننده است، مجموعه­ای از نقاشی­های پیکاسو در آن وجود دارد. همچنین آثاری ارزشمند در زمینه هنر پاپ از ری لیختنشتاین و اندی وارهول، پرتره­های وارهول از جکی اوناسیس، میک جگر و مرلین مونرو، سلف پرتره­ای از دیه­گو ریورا و یک نقاشی که می­توان آن را بهترین اثر جکسون پولاک در خارج از آمریکای شمالی قلمداد کرد". در کنار شاهکارهایی که چشم گزارشگر ABC را خیره کرده می­توان به هنرمندانی چون مونه، ون گوگ، پیسارو، رنوار، گوگن، ماکریت، میرو و براک اشاره کرد که آثارشان هم­اکنون در موزه نگهداری می­شود. 

ABC در ادامه، ماجرای شکل گرفتن این گنجینه را شرح داده است؛ اینکه اول بار فرح دیبا همسر محمدضا پهلوی در دهه 70 میلادی این آثار را در قالب مجموعه­ای گردآوری کرد و همزمان با انقلاب اسلامی، کارکنان موزه آنها را به زیرزمین این مکان منتقل کردند.  ABCدر ادامه پرسش مهمی را مطرح می­کند؛ پرسشی که برای اولین بار نیست که مطرح می­شود: "چرا این شاهکارها تا به حال به نمایش گذاشته نشده­اند؟" جواب گزارشگر این شبکه البته به این دلیل است که این امر هم دلایل ایدئولوژیک و هم دلایل کاربردی دارد: "این گنجینه عظیم است و موزه کوچک، مدیر موزه آقای صادقی معتقد است در موزه فضای کافی برای نمایش این آثار وجود ندارد."

در بخش دیگری از این گزارش به طرح­های صادقی برای نمایش دائمی این آثار پرداخته شده است. در این بخش از گزارش به نقل از صادقی می­خوانیم: "طرح­هایی برای نمایش دائمی گنجینه موزه در دست است؛ طرح­هایی که به گسترش یافتن فضای موزه بستگی دارد. اگر ما بتوانیم این طرح­ها را اجرا کنیم، دسترسی تمام وقت و دائمی مردم را به این آثار برای دیدن آنها شاهد خواهیم بود. قطعا این امر رویاهای دوستداران هنر را در سراسر جهان برآورده می­کند." صادقی در ادامه در مورد این طرح­ها می­افزاید: "ما قصد داریم طی دو یا سه سال آینده موزه را گسترش بدهیم و فضایی دائمی برای نمایش این آثار فرهم کنیم. موزه امیدوار است آثار بیشتری از هنرمندان غربی به این گنجینه اضافه کند. امیدواریم بتوانیم یکصد نقاشی از هنرمندان اروپا و آمریکا بخریم." 

گزارش شبکه ABC درحالی منتشر می­شود که روزنامه گاردین هم در سال گذشته در گزارشی مفصل به این گنجینه پرداخته بود و ارزش آن را یک تا 5/2 میلیارد پوند اعلام کرده بود. به هر حال صرف نظر از این ارقام و آمار، آنچه در این میان اهمیت دارد این است که شاهکارهای این مجموعه بتوانند هرچه زودتر امکان نمایش دائمی را پیدا کنند؛ قطعا این اتفاق به نفع هنر ایران و جهان خواهد بود.

منبع: روزنامه اعتماد ملی، دوشنبه 13 اسفند 1386، شماره 598 

آرش پوراسماعیل



موضوعات: