خلاقیت در طراحی - ١    

تمرینات موازی در مد و معماری

Initiative in Design - 1
  
Parallel Practice in Fashion and Architecture
skin + bones, MOCA, Los Angeles, California 

Skin + bones ؛ توازی بین پوست یا سطوح خارجی و استحوان­ها یا چارچوب سازه­ای را که در لباس­ها و بناها توأماً می­باشد، از 25 سال گذشته تا کنون بررسی وکاوش می­نماید.

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

نمایشگاه : 

از سال 1980،با تعداد رو به افزایش معماران آوانگارد حرکتی رو به جلو در طراحی لباس­هایی با ساختارهایی معمارگونه آغاز گشت. این مصادف بود با زمانی که در بسیاری از زمینه­های معماری به گونه ای جسورانه از فرم­ها و مصالح استفاده می­شد. این گسترش، ناشی از تکنولوژی­های بی­شماری بود که باعث ایجاد انقلاب در ساخت و ساز بناها گشت و تکنیک­هایی مانند فلدینگ و... به عنوان قسمتی از لغت­نامۀ معماری گشتند.  

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

النا مانفردینی می­گوید: من فکر می­کنم که لباس و پوشش فقط استعاره­ای برای سرپناه و فضاهای اجتماعی نیست، بلکه در اصل یک موضوع مطالعاتی و طرح آزمایشی برای سیستم پوششی معمارگونه است. 

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

 توبو ایتو می­گوید: "های فشن" نقش مجمع معماران را در بسط دادن امکانات برای معماری نوین خاطر نشان می­کند. آیا اینها نقش­های نوینی نیستند که از ترکیب تجارت، هنر معاصر و معماری انتظار می­رود؟­

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

۴۵ نفر از طراحان خلاق مد و معماران امروزه توسط دامنۀ وسیعی با بیش از 300 موضوع، شناخته می­شوند؛ از تنها نمونۀ لباس­های طراحی شده توسط مؤسسات گرفته تا مدل­ها، الگوهای پیچیدۀ معماری و تأسیسا ت خاص.
فرآیند خلاقانه، نشان دهندۀ قراین موجود در کار معماری فرانک گهری و طراحی مد نارکیسو رودریگوئز می­باشد.   

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

نارکیسو رودریگوئز می­گوید: در سراسر دورۀ کاری من، معماری به منبع ثابتی برای الهام در کارم بدل گشته است. روش­های اندیشه و انتخاب مصالح بک معمار و ترکیب ابن مصالح در خلق سازه و بهم پیوستگی و عملکرد سازه، تمامی مواردی هستند که من سعی دارم در کار شخصیم آنها را وارد کنم. 

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

پوستۀ سازه­ای، بناها و البسه را نمود می­دهند، که در آن سطوح و سازه با هم یکی می­شوند. حجم ساختاری نشان دهندۀ پروژه­های پوشاک و بناهایی است که روش­های مبتکرانه و تکنیک­های سازه­ای در آن برای خلق غیر معمول و احجام تندیس گونه استفاده شده است. اخیراً محصولی به نام (آ.پی.ا.سی) وارد بازار شده است. میاکی و فوجی وارا سعی در کاوش و استفاده کردن از آن در طراحی مبلمان دارند. این محصول همان توری است که در آکروبات استفاده می­کنند، یک بافت بهم پیوستۀ کششی دارد، که ار نوع ریز بافت آن هم در لباس و هم در روکش صندلی­ها، و در صندلی موج دار آراد استفاده شده است. 

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

همانند کلکسیون جونیا (یا خیاطی زنانه) ،در پاییز و زمستان 2001 – 2000 که در آن طراح توکوجین یوشی اکا، از طرح سازۀ لانه زنبوری در صندلی بهره برده است و این امکان را می­دهد که صندلی به طور مسطح حمل شده و هنگام رها شدن به فرم­های زیبایی در بیاید.  

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

یک سایه­بان کششی نمادین از کنار پیاده­رو شروع شده و تا چادر دائمی ادامه پیدا می­کند و محوطۀ آرک را پوشش می­دهد و با حرکت خود به سمت پایین ورودی موزه را در نگاه اول تشدید می­کند.

     تمرینات موازی در مد و معماری - Parallel Practice in Fashion and Architecture

مدیریت نمایشگاه بر عهدۀ متصدی طراحی و معماری، موکا و بروک هاج می­باشد و تأسیسات توسط معماران، کلوین و زاک مک کوان طراحی گشته است. یک کاتالوگ تمام رنگی که بر روی هر یک از آن­ها از معماران و طراحان منحصر بفرد در نمایشگاه، به علاوۀ بیش از 500 عکس و تصویر دیگر می­باشد، توسط موزۀ هنرهای معاصر لس­آنجلس، توماس و هادسون چاپ گردید.

اولدوز فضلعلی
 



موضوعات: