بازتاب نظرات خوانندگان به مطلب

معماران دیر شکوفا می­شوند

     بازتاب نظرات خوانندگان به مطلب "معماران دیر شکوفا می شوند"

زهرا رستمی: این پست رو دیدم بدون خوندن مطالبش تا تصاویرش رو دیدم کلی نعجب کردم. حالا اینکه حداقل تو مقطع دانشگاهی جو گیر شن خوبه، شاگردای من تو هنرستان وقتی ازشون می­پرسی چرا اومدین این رشته میگن عاشق این لوله­ها بودیم از شونمون آویزون کنیم .مثلا روزی که درس طراحی دارن و فقط یه تخته شاسی می­خوان، کیف A1 و به قول خودشون خمپارشون و تخته و... با خودشون میارن. وقتی ازشون بعد از یک هفته تشریف فرمایی تمرین منزل می­خوای هیچی نیاوردن و وفت نکردن بعداز یک هفته یه تمرین ناقابل رو میز بزارن ..... چه میشه گفت. واقعیتها بسیار تلخ و وقتی وصف می­شن بسیار خنده دارند.

محمد عبدالصمدی: قابل توجه عزیزانی که می­خوان وارد رشته معماری بشن، اول وسایلی که استاد فرمودن رو حاضر کنین، یقینا معمار خوبی خواهید شد. البته یک مورد از قلم افتاده، اونم لپ تاب با مارک apple که باید سر میز هر دانشجوی خوب حاضر باشه و کار کردن با اون (game) در حین تدریس استاد ............!!؟

محبوبه جبارنژاد: همیشه طبل تو خالی صدای خیلی بلندی داره. کسی که بار علمی کمی داره همیشه با ادعاست. در آخر!
افتادگی آموز اگر طالب فیضی / هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
کسی که پر مدعا باشه به فکر پیشرفت نخواهد افتاد.

بدون نام: حرف دل من بود بی کم و کاســـــــــت... گرچه مطمئنم این جریان عمرا درست بشو نیست!
یه بچه درسخوون که بعد کلی تست  کنکور تو یک دانشگاه دهن پر کن قبول شده میاد تو ... یه بچه سوسوله سیگاریه بی­سواد که فقط بلده حرف بزنه میره بیرون!!!

بدون نام: بعید است مشکل به وضع ظاهر یا نحوه لباس پوشیدن و یا از این قبیل مربوط باشد. اگر گستره نگاه را وسیع تر بکنید  در دانشگاه­ها یا جوامع  متفاوت سبک زندگی و الگوی پوشش و از این قبیل مسائل ترجیحات شخصی و مسایل خصوصی تلقی میشوند و کسی تلاش نمی­کند دیگران را به خاطر چنین تفاوت­هایی سرزنش کند یا  ارتباطی بین مثلا نحوه لباس پوشیدن و ضعف علمی یا کم اطلاعی و بیسوادی بیابد. این آدرس غلط است.
از جانب دیگر دانشجویان سایر رشته ها و از جمله رشته­ای که مثال زده اید نیز از راه ها و تکنیک­هایی برای متمایز کردن خود و همچنین اماده کردن خود برای ورود به جامعه  استفاده میکنند  و در کل همان­ها نیز از مشکل کمبود سطح علمی و اموزشی رنج میبرند. بنابراین باید یک استدلال علمی برای این ادعا که بین مثلا استفاده از نوع خاص پوشش و موبایل یا رفتار های موقت خاصی با کمبود سواد  ودانش بیابید  وعرضه کنید والا همزمانی این دو پدیده متضمن رابطه علی بین انها نیست.
به گمان بنده آموزش دانشگاهی مشکل اصلی است. نه شیوه و سبک زندگی افراد. اموزش دانشگاهی در کل ضعیف است. چه از حیث محتوای آموزشی و چه از نظر تکنولوژی اموزش. مدرسان ضعیف و ناازموده کم تجربه، استادان و مدرسان مجرب و کارازموده­ای در کنار خود ندارند. مطلقا با تکنولوژی­های اموزشی و استاندارد­های اموزش اشنا نیستند و از مهارت روان شناسی اموزشی بهره­ای نمیبرند. ضعف­های ساختاری و کارکردی مهمی نیز در بورکراسی اداری محیط های اموزشی و  کارکرد پژوهشی تحقیقی دانشگاه­ها حاکم است. مجموعه این ضعف­ها رابطه مدرس  دانشجو را حتی از روابط دبیرستانی نیز محدود تر و ضعیف تر کرده است و مدرس ضعیف از رابطه دوسویه و تعاملی با دانشجو گریزان است. کمترین فعالیت جمعی را دارد و بدلیل ضعف شدید  و کم تجربگی که معمولا در کنار مدرس شایسته و مجرب برطرف نمیشود روابط علمی دانشگاهی را به روابط اموزشی دبیرستانی تقلیل میدهد. ناچارا دانشجو خودخوان میشود. یا به کل نظام اموزشی بدبین و از ان فاصله میگیرد. در هر دو حالت زمینه ادعاهای توخالی و ازمون نشده فراهم میشود. توجه داشته باشید که  "ادعا" مطرح کردن ضروری دانشگاهی بودن است و از این بابت بر کسی نمی­توان خرده گرفت. اما چیز دیگری که ضروری است، یادگیری تکنیک ها و روش ازمون ادعا است که جایش در محیط­های اموزشی خالی است، زیرا مدرس ضعیف و محیط اموزشی پژوهشی ناکارامد قادر به انتقال این مهارت دومی "توانایی تجزیه تحلیل ادعا ها" به دانشجو نیست. نتیجه اینکه لباس و کفش و رنگ مو و ..... را جدی نگیرید و به اصل مطلب بپردازید.

عرفان: تمامی این مطالب جالب و تجربی است اما چیزی که در معماری امروز کشور ما مهمه اینه که ما زبان معماری حال و آینده را بدانیم و از خلق شگفتیها نهراسیم و به جای بحث درباره معماری امروز، درباره آینده و اتفاقاتی که ما میتوانیم انجام دهیم صحبت کنیم  تا تمامی خاطرات تلخ حال و گذشته را جبران کنیم. ممنون از این مطالب که شاید بعضی­ها از خواب خرگوشیشان بیدار شن!  

ابراهیم روحی: معمار فردی با جایگاه اجتماعی بالاست، زیرا به قول شما یک معمار باید یک فرد آگاه در زمینه­های مختلف باشد و این ضرورت با مطالعه همه جانبه معمار در همه زمینه­ها باید برقرار گردد ولی باز به قول خود شما متاسفانه در ایران خیلی از دانشجویان معماری در حد رشته خود نیز غافل از مطالعه هستند و حال با ظاهر کاری ندارم که آن دیگر دست خود شخص است ولی ای کاش یک دانشجوی معماری مطالعاتی فراتر از بحث صرف ساختمان داشته باشد که آن می تواند شامل زیبایی شناسی هنری، فلسفه و ... باشد.

محبوبه جبارنژاد: تن آدمی شریف است به جان آدمیت / نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
این درسته که از روی لباس نمی توان به شخصیت آدمها پی برد و قضاوت کرد. ولی تمیز و شیک پوشیدن (‌ نه گران قیمت ) از ایمان است. اصولا" قضاوتی که از روی آگاهی و شناخت نباشه ارزش درستی نداره.
همچنانکه:
تا مرد ( انسان ) سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد
وقتی انسان شروع به سخن گفتن می­کنه شخصیت و منزلت وی پیدا می شه. البته انسانهای چند شخصیتی در این بین نیز کم نیستند که با کمی تیز بینی آنها نیز قابل تشخیصند.
و اما در پاسخ دوست عزیزمان که فرمودند روابط علمی دانشگاهی ما در سطح دبیرستان تقلیل یافته, می تونم بگم که مقصر دیدگاه ناپاک جامعه است و یه کمی هم خودمون. وقتی رابطه استاد و دانشگاه در یک ترم درسی به اتمام می رسه, وقتی استاد خانم آدرس دفتر کارش رو به دانشجویی که استاد راهنما انتخابش کرده نمی ده, وقتی دانشگاه با دید مسموم به دانشجوها نگاه می کنه که فلانی چرا در یک روز دوبار با استاد حرف زد، وقتی مسئول آموزش میاد و تو کلاس درس که جای مقدسی است سرک می کشه و کنترل می کنه ... دیگه نمی دونم چی بگم.

لینک مطلب: معماران دیر شکوفا می شوند

آرش پوراسماعیل 



موضوعات: