باهم بخوانیم

در قلمرو نیچه - یادداشتی از جفری کیپنس (قسمت اول)
 

Read Together
Within Nietzsche - A Note from Jeffrey Kipnis

     در قلمرو نیچه - یادداشتی از جفری کیپنس

R قوانین بنیادین­اند و آنها را هیچ گاه جای چون و چرا نیست.
خط مشی­ها ضروری­اند، اما
همواره جای چون و چرا دارند.
به رغم تاریخی از بیانیه­های مخالف،
تاریخی که باید در آن بازنگری کرد،
معماری را قوانین نیست؛ که به تمامی خط مشی است.

R تمام ادبیات معماری،
همه نظریه­های آن، تاریخ آن و نقد آن،
رو سوی طراحی دارند.
به آنان که بر مخالفت با این امر تعصب می­ورزند، اعتماد مکن؛
آنان را تعصبی است بسیار سخت. 

R پرسش معنوی برای معماری امروز:
برای انجام کاری نادرست، چه هنگام درست است؟
این نه از لذت آزادی، بل از اضطراب آزادی است
که معمار باید در فرایند طراحی،
شکیبایی به خرج دهد.
بازپرسی کردن از پایه­های اصول معنوی،
دست کم در ابتدا، نوعی گمراهی است.

R معماری از آنجا که عینی و مادی است،
از آنجا که کاربردی است،
از آنجا که منابع کمیاب را فراوان به کار می­گیرد،
از آنجا که به گونه­ای مصمم و مقاومت ناپذیر
در حیطه­های همگانی دخیل می­گردد،
لزوما و مشخصا در قلمرو جدل است.
با این حال پرسشی لازم در این میان سربر می­کند.
آیا معمار از این کشمکش خسته است؟
آیا انتظار ملزومات جدل
که به گونه­ای زودرس به فرآیند طراحی تجاوز کرده است،
آن را دچار نقصان می­کند و تحلیل می­برد؟
اگر چنین است، پس بی­گمان
معماری دیگر نه جست و جو در ممکنات تسخیر صور مادی،
که صرفا به هنر و دانش ساختمان سازی بدل شده است.

R آیا واژه­ای در این میان هست
که بیان کند امروزه طراحی معماری چیست؟
نه. 

R آیا واژه­ای در این میان هست
که بیان کند طراحی معماری چه می­توانست بشود؟
آری.

R اینک پرسشی معمارانه:
اگر راست وجود ندارد،
چپ چیست؟ 

R آخرین کشمکش: علم مابعد الطبیعه، بدون تعالی
آن حقیقت، واقعی است اما وجود ندارد.
به این نکته توجه کن؛ برگزیدن جوانبی در این کشمکش،
واقعیت یا ایمان را برگزیدن، چه تفاوتی دارد؟
خود کشمکش را دریاب!

R از چه می­ترسیم؟
از آن که دریابیم آنچه (هستیم)، نیستیم.
چه چیز به ما می­آموزد که
آنچه (هستیم) نیستیم؟
همه چیز.
این ترس را چگونه مهار کنیم؟
با چیزها انس می­گیریم.
بدین ترتیب از چه چیز بیش از همه می­ترسیم؟
معماری. 

R گژ انگاری بزرگ معماری این است که
طراحی ساختمان، طراحی یک دنیاست.
عجب نیست که راهبردها ذهن معمار را به خود مشغول داشته­اند،
گو اینکه طراحی دقیقا با تدبیر سرو کار دارد.

R آسایش، زیبایی، خانه دوستی، ...،
این فهرست آشنا تا ابد ادامه دارد
با این حال تمام اینها، این چیزهای مطلوب،
فقط توسل­های آن یگانه­ترین نام ماندگاری، یعنی خانه­اند و بس.
به معماران می­گویم و انگار به خودم نیز که:
برای آغاز کردن، خانه را ترک گویید.
همیشه می­توانید بازگردید.

R عادت، تکرار، سازگاری
سه جاویدند فرستاده مرگ
چونان نمایندگانی در دادگاه زندگی.
هبه آنها، همچون خواب، خوشایند است.
تنها همین.

منبع: کیپنس، جفری. ١٣٧٨، ترجمه حمید خادمی، شش مفهوم در معماری معاصر، نشر توسعه، تهران.

 آرش پوراسماعیل



موضوعات: