آموزه­های معماری

معماری و فضای نمایشگاهی - بخش دوم 

Course Of Architecture
Architecture & Expositional Space - Second Part

در کشور ما از چند دهه قبل و با صنعتی شدن کشور، ساخت فضاهای نمایشگاهی آغاز شده است. هم اکنون سالیانه بیش از صدها نمایشگاه در مقیاس محلی، منطقه­ای و ملی و در حوزه­های متنوعی برگزار می­گردد. اما آنچه در کشور ما کمترین اهمیت را داشته، توجه به معماری فضاهای نمایشگاهی بوده است. به واقع ارزش چنین فضاهای تاثیرگذاری که امروزه کارکردهایی ورای نمایش ساده محصولات دارد شناخته نشده است. در حقیقت فضاهای نمایشگاهی یکی از سیال­ترین فضاهای معماری و به عنوان فضای تعاملات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در یک مقیاس کلان می­باشند. اکنون ارزش چنین فضایی در کشور ما تا حد چند سوله و یا چند سالن با پوشش خرپای فضایی تنزل یافته است. بزرگترین فضای نمایشگاهی کشور، نمایشگاه بین­المللی تهران نیز که همه ساله پذیرای ده­ها نمایشگاه در زمینه­های مختلف می­باشد با مشکلات عدیده­ای مواجه است. در استان­ها هم اغلب نمایشگاه­ها از محیط و فضایی نامناسب برخوردارند.
  
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه بین المللی تهران
 

با وجود مشکلات فراوانی که دامنگیر فضاهای نمایشگاهی کشور شده است از پتانسیل عظیم این مکانها در جذب مخاطبان بی­شمار نمی­توان چشم پوشی کرد. جمعیت فراوانی که اغلب به دلیل عدم وجود فضاهای شهری به دنبال بهانه­ای برای جمع شدن و گذران اوقات فراغت خود می­باشند در کنار مخاطبان تخصصی، شور و حال عجیبی را در نمایشگاه­های کشور پدید می­آورند. شاید همین پتانسیل غنی انسانی، بهترین بهانه برای شرکت­های تولیدی و خدماتی گردیده تا با وسواس هرچه بیشتر به طراحی و پیاده­سازی غرفه­های نمایشگاهی خود بپردازند. همین مساله، بهترین فرصت برای خیل عظیم معمارانی است که علاقه­مندند تا فضاهای متفاوتی را طراحی و تجربه نمایند. هرچند از غرفه­های نمایشگاهی با عنوان سازه­های موقت نام برده می­شود و همانند سایر بناهای معماری تاثیر ماندگار و طولانی مدت را ندارند ولی در عوض امکانات و فرصت­های بی­شماری را در اختیار طراحان خود قرار می­دهند تا تجربه نوینی از یک فضای معماری بر پایه تکنولوژی­های جدید، نور، صوت و ... فراهم آورند.
 
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه الکامپ تبریز
 
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه الکامپ تبریز
 
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه الکامپ تبریز
 
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه الکامپ تبریز
 
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه الکامپ تبریز
 
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه الکامپ تبریز
 
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه الکامپ تبریز
 
     معماری و فضای نمایشگاهی - نمایشگاه الکامپ تبریز
 
به نظر می­رسد با گذر زمان و با تغییر ذائقه عموم مردم و با گسترش آگاهی مدیران بخش تولید و خدمات، توجه همه به افزایش کیفیت طراحی و ساخت فضاها و غرفه­های نمایشگاهی معطوف شده است. اکنون بهترین فرصت برای معماران، خصوصا معماران جوان فراهم گشته تا به دور از دغدغه­های عملکردی و اجرایی دیگر بناهای معماری به طراحی فضاهای نمایشگاهی همت گمارند.
 
مطالعه بخش اول "معماری و فضای نمایشگاهی"

آرش پوراسماعیل