از دريچه هنـر – 1

 

آنیش کاپور - تسخيــــــر فضـــــــا

  

  

From Art' s Hatch – 1

Anish Kapoor - Space Conquering

   

        آنیش کاپور - تسخیر فضا

  

به راستی كه نمادهای‌ شهری‌ (Land Marks) نقش مهمی ‌را در ساختار پيكره شهر دارند و حتی‌ گاهی ساختار ماكرويی‌ چون شهر با ساختار ميكرويی چون نماد به خاطر عموم سپرده می­شود، مانند شهر شيكاگو كه مهد سبك­ها و بلند مرتبه­هاست ولی‌ با اين وصف شايد يكی‌ از خاطرات تمامی‌ شهروندان، مسافران و ... گرفتن عكسی يادگاری‌ در كنار ابر تنديسی باشد كه در مركز شهر واقع گشته است، حجمی براق و همانند يك تخم مرغ بزرگ كه شهر را در خود به تصوير می­كشد.

  

        آنیش کاپور - تسخیر فضا - شیکاگو 

                                             Cloud Gate- آنيش كاپور 

اين تنديس كه Cloud Gate نام دارد، ساخته يك هنرمند و مجسمه ساز  هندی‌الاصل بنام آنيش كاپور است، وی‌ متولد 1954 می­باشد و از سال 1973 دوران زندگی ‌و كاری‌خود را در انگليس سپری می­كند. او در كالج Honsey  و در مدرسه هنر Chelsea به تحصيلات خود ادامه داد، در سال 1979 به عنوان دبير در پلی­تكنيك Wolverhampton كار خود را شروع نمود و در سال 1982 به ­عنوان هنرمند در گالری‌ هنری‌ Walker  ليورپول مطرح گرديد. نمايشگاه­های‌ متعددی در جهان از كارهای‌ وی‌ برگزار شد؛ در سال 1990 جايزه بی­ينال ونيز را دريافت نمود و در سال 1991 جايزه Turner به وی‌ اهدا گرديد. ابر ساخته وی بنام Marsyas در سال 2002 در Turbin Hall در موزه Tate Modern نصب گرديد و در اواخر سال 2003 برنده مسابقه طراحی باغ يادمان كشتگان 11 سپتامبر 2001 گشت. آنيش كاپور به واسطه مجسمه­های‌ معماگونه خود كه فضا را اشغال می­كند مشهور وشناخته شده است، حس تسخير فضا در كارهای‌ وی مشهود است. آثار او گاه با سطوح شفاف و گاه با پيكره تمام رنگی و گاه چونان حجمی‌ از بطن طبيعت نمود پيدا می­كنند. در تنديس Cloud Gate،‌ دنيای وارونه، آينه آسمان با احجامی‌ براق مواجه می­ شويم. در دنيای وارونه كه كره­ای فولادی و درخشان است،‌ ذهنيت كاپور در مورد جهان هستی و همچنين نماد كيهانی‌ زن و مرد كه ريشه در طريقت هندو دارد، نمايان می­شود.

 

        آنیش کاپور - تسخیر فضا

                                            دنيای وارونه- آنيش كاپور

    

        آنیش کاپور - تسخیر فضا

                                            آينه آسمان – آنيش كاپور

   

ولی‌ بدون شك اوج كار وی Marsyas  می­باشد كه مانند قيف­های‌ بزرگ ترومپت شكلی است كه گويی سالن بزرگ گالری Tate Modern را تهديد به انفجار می­كند،‌حجمی‌قيف شكل با رنگ قرمز تيره. Marsyas به توصيف خود كاپور شبيه پوست كنده شده است و اشاره به افسانه­های‌ يونيان و نيم خدای جنگلی‌ بنام Marsyas دارد كه پوستش زنده زنده توسط خدای ‌Apolo كنده شده است. از طرفی رنگ قرمز تيره اين مجسمه بيانگر جسميتی زمينی ‌و فيزيكی می­باشد. كاپور می­گويد: " می­خواهم جسم را به آسمان ببرم". Marsyas ادراك فضايی را مغشوش می­سازد و بازديدكنندگان را در يك زمينه تك رنگ فرو می­برد.

  

        آنیش کاپور - تسخیر فضا

                                                          Marsyas _ آنيش كاپور 

      

        آنیش کاپور - تسخیر فضا

                                                          Marsyas _ آنيش كاپور

  

كار ديگر او Tara Tan Tara است كه از سقف يك سيلوی‌ خالی‌ در بروكسل آويزان شده است. در اين تنديس بسته به رابطه دوری و نزديكی، موقعيت بيننده، بافت مواد، ‌امتداد سهمی­وار و ... تأثيرات و حالات متفاوتی بوجود می­آيد كه حتی‌ خود كاپور را به حيرت وا داشته است. 

         

        آنیش کاپور - تسخیر فضا

-Taratantara                                                 بروكسل- آنيش كاپور   

     

        آنیش کاپور - تسخیر فضا

-Taratantara                                                  بروكسل- آنيش كاپور

  Marsyasو Taratantara هر دو با حاشيه منجمد و فضاهای احاطه كننده در گير می­شوند و معماری فضا را در خود فرو می­برند. آنچه زمانی بی انتها و متزلزل در دل سنگ به نظر می­رسيد اكنون به قيف­ها و تونل­های رنگی پر پيچ و خم تبديل شده­اند كه خارج از دسترس تماشاگران است. اين احجام يادآور قيف­های فضايی استيون هاوكينگ فيزيكدان هستند كه كاپور شيفته آنهاست.

كارهای‌ كاپور با اينها پايان نمی­پذيرد،‌ دامنه كارهای وی‌ گسترده و متفاوت از بسياری‌ است كه در اين وادی می­باشند. ساخته­های او در ظاهر ساده هستند ولی عظمت ذهن او را به نمايش می­گذارند. مجسمه­های‌ او در انواع اندازه­های‌ كوچك و بزرگ،‌ در فضاهای داخلی‌ و خارجی قرار دارند. خلاقيت و انعطاف پذيری او به وضوح در آثارش ديده می­شوند.

   

منابع: www.biography.com/search/article.do?id=9360240

        ايزد پناه،آزیتا.۱۳۸۳.سه نگاه به دنيای وارونه.دو هفته نامه تنديس.شماره ۴۱

        واعظ،هستی.۱۳۸۴.فرم وفضا دردو اثراز آنيش كاپور.دو هفته نامه تنديس.شماره 46

        دبليو فورستر،کرت.۱۳۸۴.نجوايی در گوش غول.دو هفته نامه تنديس، شماره 56     

 

اولدوز فضلعلی

       



موضوعات: