چالش آینده

 

نسل سوم وبلاگ­های معماری

با رویکرد تولید محتوای هدفمند

 

 

Future Challenge

Third Generation Of Architectural Blogs

With Approach In Purposive Content Production

 

      نسل سوم وبلاگ های معماری

 

امسال، ششمین سال فعالیت وبلاگ فارسی در عرصه مجازی است. در این شش سال، بسیاری از افراد با درک جایگاه کلیدی این رسانه نوظهور، وارد این قلمرو جدید شدند. در این میان، برخی از معماران جوان هم مشتاقانه به تاسیس وبلاگ­های معماری پرداختند. در ابتدا مشکلات متعددی که مهمترین آنها عدم وجود مخاطب برای وبلاگ­های معماری بود، دلسردی زیادی برای این طیف ایجاد کرد اما به تدریج با استمرار فعالیت آنها و گسترده شدن دامنه اینترنت، اهمیت وبلاگ­ها بیش از پیش نمایان شد. این افراد، نسل اول وبلاگ نویسان معماری هستند که زحمات بسیاری برای تثبیت جایگاه وبلاگ معماری کشیده­اند.

با طرح چنین دیدگاهی می­توان گفت نسل دوم وبلاگ­های معماری زمانی به وجود آمدند که زمینه فعالیت بیش از قبل فراهم شده بود. هم تجربه چندین ساله نسل اول وبلاگ­ها موجود بود و هم وبلاگ­ها توانسته بودند جایگاه خاصی را در میان رسانه­های مختلف پیدا کنند، بنابراین حداقل مخاطبینی هم جذب این ساختار شده بودند. در این دوره اتفاقات گوناگونی در عرصه مجازی رخ داد که باعث رونق هرچه بیشتر آن گردید. از آن جمله می­توان به برگزاری مسابقات وبلاگ­های معماری و یا طرح ضیافت­های معماری و از این دست قضایا اشاره کرد که گاه حتی مباحث دامنه­دار و درگیری­های لفظی را وارد ادبیات مجازی معماری نمود. گذشته از نکات مثبت و منفی این جریانات، شور و شوق زاید الوصفی که در میان وبلاگ نویسان معماری ایجاد شد به فراسوی نویسندگان وبلاگ­ها کشیده شد و بسیاری از دانشجویان و معماران جوان را متوجه اهمیت این عرصه جدید کرد. با آشنایی آنها و ورودشان به دنیای مجازی، همانا دامنه فعالیت رو به فزونی نهاد و وبلاگ­های معماری را به یکی از فعالترین وبلاگ­های فارسی مبدل نمود.

اما این تمام ماجرا نبوده و نیست. از دیدگاه نگارنده، اکنون دوران نسل دوم وبلاگ­های معماری هم رو به پایان است و به تدریج نسل جدیدی از وبلاگ­های معماری پدید خواهند آمد. در این دوره شاهد فزونی بیش از اندازه اطلاعات خواهیم بود و این خود آفت وبلاگ­های معماری خواهد گردید. بسیاری از وبلاگ­ها نه دیده می­شوند و نه مخاطبی خواهند یافت، بنابراین رکود بیشتری دامنگیر عرصه فعالیت آنان می­شود. اگر نسل دوم نسل خلاقیت­ها بود و وبلاگ­ها تلاش کردند تا با طرح زمینه­های متنوع، مخاطبین پرشماری برای خود دست و پا کنند، اکنون همین تنوع هم دیگر خریداری نخواهد داشت و موجبات دلسردی هرچه بیشتر نویسندگان آنها را فراهم خواهد نمود.

به گمانم اکنون می­بایست خلاقیت در عرصه نوینی شکوفا گردد تا موج جدیدی را در زمینه وبلاگ نویسی معماری شاهد باشیم. گویا اکنون زمان تولید محتوای هدفمند است و تنوع می­بایست در نگاه کلی به یک ساختار (مجموعه چندین وبلاگ) پدید آید و نه در تک تک عناصر تشکیل دهنده آن. البته تولید محتوای هدفمند می­تواند تعابیر گوناگونی داشته باشد. دسته بندی و طبقه بندی اطلاعات و فعالیت صرف در یک شاخه خاص، ساده­ترین تعبیر تولید محتوای هدفمند است. وبلاگ­ها می­توانند با ایجاد تشکل­های موازی به فعالیت در زمینه­های خاصی بپردازند تا بخشی از نیاز ویژه به اطلاعاتی را که مابه ازای آن در سایر رسانه­ها کمتر می­باشد برآورده سازند. وبلاگ­ها باید برآورد جدیدی از مخاطبین خود و نیازهای آنان به اطلاعات داشته باشند. شاید این دوره را بتوان دوران مخاطب محوری نامید و شاید بیشترین مخاطبین هم از میان دانشجویان دانشگاه­ها باشند که اگر به درستی هدایت گردند، خود در آتیه جریانات تاثیر گذاری چه در دنیای مجازی و چه در دنیای حقیقی به پا خواهند کرد و چه بسا بسیار بیش از نسل­های گذشته موجبات ترقی معماری این سرزمین را فراهم آورند.

 

آرش پوراسماعیل

 



موضوعات: